tisdag 6 december 2011

Julkortspaket

Jag har nämnt i ett tidigare inlägg att jag inte hade påbörjat mina julkort, men att jag har gjort två kit med julkort. Tänkte jag skulle visa dem idag. Det ena kitet går i blåa färger och sedan är det ett röd-grönt kit.
Ovanifrån
Askarna som korten ligger har jag själv vikt och är lite stärre än själva korten som är i måtten 10 cm x 10 cm. I varje sak ligger 4 kort. En bild på det blåa kitets fyra kort. Närbilder på de fyra olika korten:
Det här är det röd-gröna kitet - samma stämplar och samma upplägg, bara andra färger. Valde att använda ett papper som inte är så juligt i sig, men tycker att det blev rätt bra ändå. de fyra korten i närbildInne i varje kort är en enkel "GOD JUL"-stämpling Och på baksidorna finns min egna stämpelDe trevliga stämplarna är ritade av Lotta (kolla här ) och finns hos Ja, ett långt inlägg blev det med många bilder. Jag hoppas jag har kunnat inspirera er lite...

måndag 5 december 2011

Så det blev en ny...

...dottern blev lite förtvivlad när hon förstod att jag inte hade tänkt behålla postlådan som jag visade i ett tidigare inlägg. Hon tyckte att jag skulle göra en ny som jag skulle ge till Stämpelfabriken istället. Sagt och gjort.
Denna gång valde jag att klä i hela lådan i vitt cardstock först innan jag sedan fortsatte med Reprints papper. För att man inte ska ta fel på vad som ska stoppas i lådan stansade jag ut "JULPOST".
Baksidan - även på denna postlåda sitter locket fast med hjälp av lite brads.

Här är lådorna brevid varandra. Båda är av storleken större efter instruktionerna som jag hittade hos Bellamio . För mått se tidigare inlägg, du hittar det här . Postlådan i detta inlägget kan du ta en närmare titt på live hos : Hur är det - har någon hunnit få några julkort än? Den egna produktionen av julkort är väl i full gång hos er? Själv har jag inte hunnit komma igång med mina egna julkort som jag ska skicka än, men jag har gjort två kortboxar med 4 små (10x10 cm) julkort i varje. De återkommer jag till i ett senare inlägg.

söndag 4 december 2011

AOD 4

Idag var utmaningen hos Scrapdraken att göra två presentkortshållare/pengafickor (jag brukar kalla dem tagkort). Du hittar utmaningen här . I utmaningstinlägget gavs exempel på olika vikningar mankunde använda sig av , och det är även därifrån som jag hämtat mina vikningar. Först ut:
Så här ser det ut när man vill komma åt tagen/presentkortet...

Andra alstert är den lilla fickan som är placerad på kortet. Jag ville ha något mer än bara den lilla fickan, för jag tyckte att den kom mer till sin rätt när den hamnade på ett kort.



Ursäkta kvalitéen på bilderna - brukar inte fotografera så här sent på kvällen.

AOD 3

Fortsätter med lite alster till Scrapdrakes kalender. Skulle göra en jultag till AOD 3 (läs mer om utmaningen här) . Passade på att göra en tag till burken med julgodiset jag gjorde idag. Ena sidan ser ut så här:
Och andra sidan en liten julhälsning:
På plats på burken blev det så här:

AOD 1 och 2

Det finns lite julkalendrar i de olika bloggarna. Jag har gjort lite alster efter Scrapdrakens kalender - Alster Om Dagen (AOD). Reglerna för utmaningen hittar du här .
Här är alsterna till AOD 1 (utmaningen finns här ) och 2 (finns här) - valde att göra dem som ett kit. Inte särskilt ofta jag gör i svart, men denna gång blev det med rött och lite vitt. AOD 1 var att dekorera en redan befintlig ask/box. Så jag tog fram en ask som det varit choklad i (inget kvar längre..., men asken är lite kul). AOD 2 var att utgå från denna skiss: SÅ här blev min tolkning av skissen Bandet, papprena, halvpärlorna och blommorna kommer från

lördag 3 december 2011

Ingen post idag, men förvaring för julkorten...

(Först - kameran är tillbaka och nu kan jag fixa den utlovade beskrivningen på Tetraförpackningen till nästa vecka.)



Såg för ett bra tag sedan en bra beskrivning på brevlådor hos BellaMio (kolla här ), så jag satte igång ganska direkt med en postlåda som jag tänkte att jag skulle kunna lämna till Stämpelfabriken som inspiration. Jag valde dock att först göra stommen i hårdare kartong, för att det skulle bli lite mer hållbart. Sedan klädde jag postlådan - med papper från Reprint.Man kan göra dessa postlådor efter mallarna nedan. Det finns mallar för två olika storlekar, men man kan säkert ändra dem efter vilket behov man har. Första mallen är för den stora postlådan:Den andra mallen är då för den minre postlådan:
Tillbaka till min postlåda - från en annan vinkel. Såg till att texten på pappret hamnade på locket - för visst vill man gärna ha en massa julkramar i postlådan...?! Valde att göra en dekoration som hängde på lådan. Rotade i gömmerna och hittade lite dekorationer från förra året
Baksidan - Jag har fäst locket med brads för att det ska hålla bättre. Denna postlåda hade jag då tänkt att den skulle vara som inspiration hos
- MEN...!?
(fortsättning kommer...)

fredag 2 december 2011

Ytterligare ett

... kort som fått följa med dottern när hon gått på kalas!! Denna gång gick färgerna mer i grönt (och lite blått). Försökte matcha paketet med en färg på bandet som passade till kortet. Närbild på kortet. Även på detta valde jag att skriva ut födelsedagsbarnets namn och dölja själva hälsningen. Insidan, när man vikt upp flärpen kan man se hälsningen.

torsdag 1 december 2011

Mer kalaskort

1:a december. 7 grader varmt (?) och rätt blåsigt - ja lite skillnad från samma tid förra året då vi hade fullt med snö. Inte så mycket julstämning i år med tanke på vädret, men jag går här hemma och pyntar och pysslar i ett lugnare tempo än förra året...
Idag tänkte jag dock visa ett kort som fick följa med på kalas med dottern.
Närbild på bara kortet

Uppvikt



Ska iväg och köpa lite mer ljus att stämpla på innan jag ska hämta de två större på förskolan så vi kan handla och kanske att det blir lussebak imorgon, annars till helgen.

Ha en skön eftermiddag och kväll!