torsdag 10 november 2011

Jag har liftat mig själv!!

För ett tag sedan visade jag ett kort, modell överaskningskort, med Lilla Anna. Jag har liftat mig själv och gjort ett liknande kort, men med spöket Laban. Så här blev det: och utvecklat ser det ut så här:
Jag har inte bestämt mig för vilken typ av kort det slutligen ska bli. Troligtvis blir även detta ett gratulationskort. Beskrivning på kortet hittar du här . Det är detta kort som jag liftat:

onsdag 9 november 2011

I brevlådan

Igår låg detta fina kort i brevlådan:
Avsändaren var Mya (kolla hennes blogg här ).
Varför jag fick det? Det var en hälsning till oss i samband med att vi nu har fått "Liten" (som inte känns så liten längre - ojojoj vad han växer!)


Blogcandy hos AniLi

Fram till söndagen den 13 november har man en chans att vinna detta hos AniLi.
Vill du kolla in det närmare så kolla mer här .

måndag 7 november 2011

Presentkortsalbum

Jag har fått äran att vara gästinspiratör hos Stampelfabriken och har gjort en del alster åt dem. Jag fick bl.a. Reprints härliga julpapper att skapa med och här är ytterligare ett alster som jag gjort med dessa papper och även stämpeln "Tra la la la".
Det är ett presentkortsalbum eller börsalbum eller tagalbum - beroende på vad man vill använda det till. Min tanke var att använda det till presentkort nu i juletider...
För att få mer julig stämning vek jag en origamigram som stämde möte med glitterlimstuberna, en stjärnpin från Inkido i toppen på granen och ett juligt band som håller ihop det hela.
När man öppnar upp det ser det ut så här: En av de fyra tagarna. Det är samma papper - julgranarna är på en sidan och julgranskulorna på andra - som jag har som strip-dekoration på tagen. "Sömmen" på tagens "hållare" har jag ritat dit med vit penna. De fyra tagarna är placerade enligt följande: första på framsidan sedan dessa två inne i albumet... ...och den sista tagen finss på baksidan. Valde att fästa bandet med min egen stämpel. En stämpel vars motiv jag själv gjort och sedan har jag fått den gjord till stämpel hos just Stampelfabriken .

fredag 4 november 2011

Beskrivning på "mjölkförpackning"

Förpackningar av olika slag kan man väl aldrig få för mycket av? Perfekta att ha för att stoppa ner någon liten/mindre gåva eller fylla med godis...
Jag har visat en mjölkförpackning tidigare här i bloggen - nu har jag gjort fler, denna gång i två olika storlekar (höjder).
Ritningen är från min lilla bok.
För den lilla förpackningen (Lilla Anna) utgår jag från ett ark som är 29 x 18,5 cm.
Måtten längs med långsidan ska vara enligt följande; 3, 5 cm, 7 cm, 14 cm, 17,5 cm, 21 cm samt 28 cm.
Längs med kortsidan är det följande mått som gäller för den lilla förpackningen: 2,5 cm, 7 cm samt 14 cm.
För den stora förpackningen (Spöket Laban) kan man utgå antingen från måtten som gäller för ett A4-ark eller 29 x 21 cm.
Måtten för långsidan är det samma som ovan och för kortsidan är det 2,5 cm, 7 cm samt 17,5 cm.
(vill man ha en högre förpackning är det sista bigningsmåttet som man ändrar...)
Heldragna linjer - skär/klipp
Streckade linjer - biga/skåra
Vik i bigningarna. Tips! Jag väljer oftast att limma på mönsterpapper och dekorationer innan jag limmar ihop förpackningen, då jag tycker att det är lättare.
Limma ihop förpackningen.
Stansa hål för band.

Efter detta, då kan det se ut så här:
En gammal mjölkreklam dök upp i huvudet medan jag höll på och jag tänkte ju fylla den med mjölkchokladskulor - så jag gjorde en liten ettikett med reklamslogan + ett litet tillägg...




Hoppas ni förstår beskrivningen och kan tolka min lilla ritning. Lämna gärna en kommentar om ni testar på mallen och om ni bloggar något alster får ni gärna meddela det - jag är nyfiken på era alster. Lycka till!!

torsdag 3 november 2011

Ett bra tips

Jag har nu ändrat min förvaring av Promakerspennor - istället för att ha dem i genomskinliga pennskrin, förvarade efter färg, gar jag dem nu stående i konservburkar. För att underlätta det för mig själv när jag ska ha en penna har jag satt en klisterlapp som jag målat i pennans färg på den korken som är platt upptill.
Nu går det så mycket lättare och snabbare att hitta de rätta färgena när jag ska färglägga.
Ett tips som jag sett hos några olika bloggar och som jag gärna för vidare!

onsdag 2 november 2011

En liten...

Jag har nämnt det tidigare, jag gör det igen - det måste vara babyboom... Det har blivit en del babykort i år och än är det inte slut!




Det senaste kortet har fått åka iväg till Belgien där det är babylycka - en liten kille på 2950 g och 46 cm lång. Med följde lite kläder i stl 50 som mina barn mer eller mindre aldrig använt.

Det blev ett criss-cross-kort med en lite filur som jag tycker är helt bedårande. Paret som nu blivit föräldrar, gifte sig i våras och jag gjorde ett beställningskort från brudens mamma (min arbetskollega) i form av ett stjärnkort (hittar kortet här ). Lite återanvändning - från ett klädeplagg som jag fick till vår "Liten", satt tagen med "Little star" och det var egentligen den som blev utgångspunkten för kortet. Gillade tanken på att ta upp samma tema stjärnor, så jag fyllde på med lite utstansade stjärnor. Det passar utmärkt när det har födds en liten stjärna där nere i Belgien...

Hela kortet i sina delar...

Baksidan


Passar även på att visa detta underbara täcke som "Liten" fick av ovannämnda kollega och som numera även är mormor... (De två äldre barnen har också fått vars ett täcke - samtliga helt underbara.)

"Mamma, där är blommor på baksidan också" sa lille storebror..

måndag 31 oktober 2011

På 1-årsdagen

En nästkusin till barnen fyllde 1 år förra veckan. Ett litet kort skickades iväg för att gratulera på dagen.
Blev väldigt flickigt i rosa med blommor och band (..."vi firar hennes dag"...). Vikning a´la´Raggsocka (en beskrivning på den hittar du här .
Uppvikt (kommer inte riktigt till sin rätt när det är fotograferat. Blir bättre live...

Baksidan

Blogcandy

Denna sax har Tesatipsar blogcandy på. Kika in här om du är intresserad av att vara med.


söndag 30 oktober 2011

Jultags med recept

Då var det vintertid...

Om två månader har julen varit här och juldagarna är till och med förbi och vi ladda för det nya året. Ser att många är igång med julkortstillverkningen. Själv har jag inte gjort så många julkort men en del andra juliga saker. Bland annat har jag gjort lite olika förpackningar, som man kan ge bort saker i - kanske julgodis...? (Återkommer till dem med beskrivningar vid annat tillfälle)


Med tanke på att det ibland kan vara svårt att komma på vad man ska ge när man är bjuden på t.ex. glöggfest, hoppas jag att jag kan ge lite inspiration med dagens alster. Har gjort ett tagalbum med tags som har lite olika dryckrecept som man kan göra nu när det går mot kallare tider. Det är Reprints julpapper som jag har använt mig av - detta med julkulor på ena sidan och granar på andra. Ett stämplat motiv samt textstämpel julkul med (a)som jag skrivit dit för hand efter. Albumet är veckat som ett dragspel med små fickor där tagsen är nerstuckna. Varje tag är ett eget recept på en kaffedrink. På framsidan av tagen har jag skrivit dit hur många koppar/glad det blir, namnet på drinken (är det med alkohol är det markerat med en varningstriangel...) samt ingredienserna till drinken. När man vänder på tagen står det hur man ska göra drinken. hur albumet ser ut utvecklat på andra sidan, med både framsida och baksida. Bandet som håller ihop albumet är fäst endast på framsidan.


Om man har vägarna förbikan man ta sig en närmare titt på albumet live.