fredag 14 oktober 2011

Utlovad beskrivning på kort

Jag har ju lovat att jag skulle delge er beskrivningen på det kort som jag kallar Överaskningskort. Mitt förra inlägg på denna modell hittar du här .
Jag har valt att på denna beskrivning inte skriva ut några mått då det fungerar på vilken kvadrat som helst. I förra inlägget utgick jag från en kvadrat 12" x 12" och det färdiga kortet blev i storlek 6" x 6".
Det kort som jag visar efter beskrivningen har jag utgått från en kvadrat i storlek 20 cm x 20 cm och då blir det färdiga kortet 10 cm x 10 cm.
Alltså utgå från en kvadrat och biga enligt bilden nedan. Att det är olika typer av streckade linjer, beror på att du viker vikningarna på olika håll. För att göra det riktigt enkelt, vänta med bigningen och vikningen som är längst ner till vänster (den kortaste sträckan av dem).
Så här ser det ut efter bigningarna och efter att jag har börjat vika i bigningarna. Nu är det meningen att du ska vika samman kortet. På bilden nedan har jag med det färdigvikta kortet. Om du tittar närmare ser du att jag satt ut två punkter och ett kryss på bilden som visar hur du bigar och viker, och samma punkter och kryss hittar du på bilden som ska föreställa det färdigvikta kortet. Tänkte att det kanske kan underlätta bilden av hur det ska bli.


Försöker visa med bilder hur du ska vika till det.
Jag tycker det är lättast att vika till bigningarna och sedan börja med att trycka in diagonalvikningen, så här: Det ska börja likna denna bild: Vik till det så att du får en liten kvadrat stående på ett av hörnan (det som var mitten på ursprungskvadraten) . Ta nu översta(yttersta) flärpen och vik ner spetsen mot motsatta hörn (det hörn som var mitten på ursprungskvadraten). Då ska det var klart och se ut så här:




Nu är det bara till att dekorera kortet efter eget tycke och smak.
Jag valde att göra ett babykort denna gång. och när man börjar vika ut det ser det ut så här Helt utvikt:
Jag hoppas att du/ni förstår beskrivningen till vikningen och blir hjälpta. Rekommenderar verkligen vikningen - blir ett kul kort och själva vikningen är inte så avanceras och kan göras utan för mycket klydd... Kommentera gärna vad ni tycker om dbeskrivningen och gärna när ni testat den. Kanske med hänvisning till er blogg där ni visar upp ert exempel på kortmodellen.




Ha en skön helg!!

3 kommentarer:

  1. fint kort och jätte bra o enkel tutorial.

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig kortvikning...måste testas :)

    SvaraRadera
  3. Tack! Detta ska nog gå bra =) Önskar jag fått det lite tidigare idag, jag hade en vän här och scrappade lite med^^ En annan gång=)

    Kram

    SvaraRadera