onsdag 20 april 2011

Chokladkort med beskrivning!

Har gjort ett chokladkort som postades idag och ska åka till barnens kusiner. Då jag inte har hittat var det var jag fann instruktionerna till detta krot, valde jag att samtidigt göra en beskrivning på kortet.

Så här påskigt blev kortet jag gjorde.

och här ser/skymtar man chokladen
Öppet kort
Ser fickorna som chokladen ligger i.
Själva hälsningen skrev jag på insidan av omslaget i detta kort (fotograferade kortet innan jag skrev).
och min baksida.


Nu till beskrivningen.

Det blir ett kort i färdig storlek 7 cm brett x 12,5 cm högt x 2 cm tjockt. Stommen består av ett cs 16 cm x 12,5 cm.

Detta bigar jag 7 cm in från båda kortsidorna.


Då blir det indelat i tre delar, varav den mittersta biten är 2 cm. (Tittar du noga ser du bigningarna på bilden nedan).



Vik bigningarna, så det blir som ett bokomslag.


Nu till den delen som ska bli fickorna.
Jag använder mig av ett mönstrat papper (har här använt ett papper som är mönstrat på båda sidor) i storlek 14 cm x 22 cm.


Detta bigar du på 1 cm och på 11,5 cm från ena kortsidan. Vik sedan bigningarna så att 1 cm-vikningen möter andra kortsidan.



Limma samman 1 cm-vikningen med andra kortsidan som vik samman - du får du som en hoptryckt cylinder.


Denna dubbelvikta bit ska du nu biga på 6,5 cm från vardera kortsida.



Vik bigningarna på samma håll och limma fast det mönstrade papprets "rygg" mot kortstommens rygginsida (hoppas nu förstår vad jag menar om ni tittar på bilden nedan).


Nu är det till klä och dekorera kortstommen.
Jag har valt att fästa bandet som håller samman kortet, under dekorationspappret.



Hoppas ni förstår beskrivningen. Det är ett enkelt och roligt kort att göra, så jag hoppas ni prövar på det! Pga innehållet, tror jag att det uppskattas av mottagarna också...

7 kommentarer:

  1. Så sött kort! Tack för beskrivningen. Det där ska jag prova någongång när det passar in..

    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  2. Oh så tjusigt! Jättebra beskrivning också. :)

    SvaraRadera
  3. Jättefint kort och tack för en bra beskrivning!

    SvaraRadera
  4. Jättefint chokladkort och superbra beskrivning, ska försöka mig på ett sådant när jag kan komma till mitt skrivbord :)
    Kram Linnea

    SvaraRadera
  5. tack för mall, jättefint kort

    SvaraRadera
  6. Tack för beskrivningen, den var jättelätt att följa. Här är en länk till mitt kort som jag gjorde.

    http://cissidilnotsmith.blogspot.se/2012/07/chokladkort.html

    SvaraRadera
  7. Tack för beskrivningen!Den var jätte bra. Jag och min dotter gjorde vars ett, det var jätte roligt! Så det blir fler!!
    // Lisa

    SvaraRadera