lördag 18 september 2010

Instruktion till hidden-message-card

Här kommer den utlovade beskrivningen till hidden-message-card.

1. Du behöver
A - ett papper stl. 8 1/2" x 5 1/2" (mitt vita cs) samt
B - två papper stl. 2" x 5 1/2" (mitt mönstrade papper, båda sidorna)
2. Biga/skåra det stora pappret (A) vid 2 1/8", 4 1/4" samt 6 3/8"
Vik det sedan åt varannat håll - så det blir ett W i vikningarna.

3. Vik det i "mittenvikningen" och skär/klipp 3 eller fler (jag har valt att göra 4) lika stora/breda bitar.
Du klipper från där pappret är vikt dubbelt till vikningen som är mot kanten.
(Du skär i de två mittpartierna om du tänker att pappret är helt utvikt... - hoppas ni förstår!)
Här är det 4 bitarna skurna:
4. Böj flikarna/bitarna du skurit till åt varannat håll så det blir så här:
5. Nu ska du sticka in de två mindre bitarna (B-bitarna), det ena i de flikarna som åt höger och den andra i flikarna som är åt vänster.
Mina pilar blev inte så tydliga, men hoppas du kan urskilja dem...
Papprena ska alltså stickas in så fliken håller pappret på plats.
6. När du gjort det på båda sider, ser det ut så här:
7. Om du nu drar i de understa papprena (svarta pilar) kommer flikarna med det mönstrade pappret att röra sig uppåt gå ihop (röda pilar).
Undefär så här:
8. Fortsätt dra ut så det till sist blir lika stort som det stora pappret var från början.
Dekorerat blev mitt kort tillslut så här.
Framsidan:
Drar lite så flikarna går ihop
och tillslut visardet gömda sig ...
Hoippas du förstår beskrivningen - det ärhimlans roligt och inte så svårt.
Testa på och lämna gärna en notis om du har gjort ett kort efter beskrivningen och kanske länka så jag kan se hur det blir...
Har använd andra mått också:
Papper A - 6" x 12"
Papper B - 2 3/4" x 6
Biga/skåra vid 3", 6" och 9"
Lycka till!!

8 kommentarer:

  1. Vilket vackert kort!!! Utmärkt tutorial också! *tummen upp*

    Ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Tack för beskrivningen. Jag ska prova på detta någon dag.. :D

    Ha en fortsatt härlig helg!

    SvaraRadera
  3. ÅÅÅÅH så smart, och snyggt kort!!! Ett sånt vill jag testa!
    Tack snälla för att du delar med dig!
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. den ska jag prova. passar super bra till en kille som fyller 20. tack för beskrivningen. den var superb.

    SvaraRadera
  5. Jag har ett halvfärdigt sånt här kort liggandes. Nu blev jag lite sugen på att göra det klart när jag såg hur fint ditt blev. Så fin vänskapsstämpeln var. Jag gillar färkombinationerna på ditt kort. Kram, Lena

    SvaraRadera
  6. Tydlig och bar tutorial, ska testa att göra ett sånt kort i eftermiddag :) Tack för att du delar med dig!

    kram

    SvaraRadera
  7. Tack för en fantastiskt enkel tutorial. Så här blev mitt kort:

    http://cathyskrypin.blogspot.se/2012/10/hidden-message-card.html

    SvaraRadera