torsdag 30 juli 2009

Mini-fotopärm till moren i efterskott, med beskrivning

Moren fyllade år får drygt 2 veckor sedan och jag har gjort ett album åt henne som ser ut som en slags mini-fotopärm.
Jag valde att hålla det väldigt enkelt, och dekorerade inte utsidorna något förutom papperna. Detta då jag tänkte att hon kanske vill ha det stående i en hylla någon gång bland t.ex. böcker...

Hon blev glad över sin gåva och jag var nöjd.
Så här blev det i alla fall:
Framsidan Baksidan
Pärmens sida/Ryggen på pärmen
(Här funderade jag först på att skriva något, men valde sedan bort det...)
När man öppnar pärmen ser det ut så här:
Två vikalbum med enkla dekorationer. Hålls stängda med vars sitt band.
När hela alltet är utvecklat, ser det ut så här:


Hur jag gjorde?

Själva "pärmen":
Utgick från ett cardstock 5" x 10" (det vita som syns på pärmens utsida)
Mönstrat papper 5" x 10" (det som blev insidan)
2 st tjockar papper /papp 5" x 4" som blir som förstärkning mellan cardsocken och det mönstrade pappret. Mitten biten (pärmens rygg) hade jag ingen förstärkning till.

* Förstärkningen limmas på något av de andra papprena (ut i kanterna, mitten blir "bar")
* Band ca 18"-20", som läggs mellan cardstocken och det mönstrade pappret.
* Papprena limmas samman med bandet mellan.

Vikalbumen:
2 st 4" x 12" bitar av cardstock (det gröna hos mig)
2 st band ca 18"

* skåra båda bitarna vid 3", 6" och vid 9".
* Vik dragspel vid vikningarna.
* Fäst bandet på baksidan av "dragspelen" och sedan limmas det på pärmen, ett vid var sida.
* Dekorera!

Hoppas det är lite hjälp på vägen om ni skulle vilja göra något liknande. Då har ni i alla fall lite att utgå ifrån. Fotade inte undertiden jag gjorde det, så därför finns det inga ilder till bin mycket enkla beskrivning...

Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig ide' Snyggt!
    xx Lena

    SvaraRadera
  2. Supersnygg pärm.
    Läckra papper.
    Carina

    SvaraRadera
  3. Jag tror jag har hittat vad jag ska hitta på till bloggcandyn ;) Perfekt nu när det är kalas-tider x 2 i veckan^^

    SvaraRadera