torsdag 8 november 2012

Tutorial - hexagonask som smällkaramell

Så trött jag är och så matt jag blir av minsta lilla.
Det tar verkligen på en att ha lunginflammation.
En vän sa :"ta det nu lugnt, förr dog folk av detta Lotta..."
Det har verkligen varit mycket vila. I måndags steg jag upp ur sängen kl 16. och sedan gick jag och la mig igen strax innan 21. Jag som brukar klara mig på ganska lite sömn och brukar därmed få en del gjort... Nu försvinner verkligen dagarna i ett mycket raskt tempo!!

Då så - nu har jag  i alla fall fått till en tutorial på denna hexagon smällkaramell, som jag visat i ett tidigare inlägg.
 1.
Jag har valt att använda mig av ett papper som är lite större än ett standard cs.
Måtten jag använde på stommen är 12 1/2" x 8 1/2".
(Jag kommer skriva måtten som gäller för ett standard cs inom parantes)
 2.
Biga på 2", 4", 6", 8", 10" samt 12"
(cs - biga på 1 7/8", 3 3/4", 5 5/8", 7 1/2", 9 3/8" samt 11 1/4")
 3.
Biga på 2 1/2" samt 6"
 4.
På långsidorna - markera mitten mellan alla bigningarna samt mellan kanten och bigningen.
Detta på båda långsidorna.
5.
Dra nu från varje" mittenmarkering" en bigning till den tvärsgående bignings mötespunkter.
Det kommer att bildas trianglar.
 6.
Här har jag vikt alla vikningarna. Det underlättar, tycker jag, när jag ska limma på det mönstrade pappret jag vill använda mig av.
7.
Nu till det mönstrade pappret.
Jag har valt att ha ett enfärgat papper under som en ram till det mönstrade pappret.
Jag har klippt till
6 st enfärgade bitar a´ 3 3/8" x 1 7/8"
6 st mönstrade bitar a´3 1/4" x 1 3/4"
 8.
Chalkar kanterna på mönsterpapperna och limmar samman med de enfärgade bitarna.
9.
Så här blir det när jag limmat på de olika färgade och mönstrade bitarna.
 10.
Sen är det dags att ta hål för banden.
Hålen placerar jag nära toppen där de tre trianglarna möts.
 och när det är gjort ser det ut så här.:
 11.
Nu limmar jag samman kortsidorna med varandra.
Jag använder dubbelhäftande tejp.
 12.
Så trär vi bandet genom hålen
 och när man försiktigt drar åt bandet sluter askens öppning sig.
 Samma sak görs i båda ändar och asken/smällkaramellen är färdig.
 Finfotografering och så kan det se ut så här:
Lyckat till!!

3 kommentarer:

  1. Kul smällkaramell!
    Har sparat sidan i favoriter för att plocka fram närmare jul. =D

    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Superfin!! Tack för beskrivningen!

    SvaraRadera