lördag 7 januari 2012

Tutorial - årets första!

... Dottern och jag gjorde oss några Lollipop-blommor. Min tanke är väl att jag ska försöka göra lite egna dekorationer och dessa är enkla att göra och dottern tyckte det var roligt, gick snabbt och blev sååååå fina...Tänkte jag skulle ger er en snabb beskrivning på hur vi gick till väga.

1. Klipp ut 5 cirklar i olika storlekar (behöver inte vara så noga med att de blir cirkulära - tycker att dotterns ojämna blev finare än mina lite mer cirkulära...) 2. Repa/rispa/rugga upp kanterna på cirklarna. 3. Skrynkla ihop cirklarna så de blir ojämna och veckliga. 4. Veckla ut dem igen - då bör sde se ut något så här: 5. Chalka kanterna (på vissa blommor gjorde jag detta moment redan som nr. 2, innan jag repade kanterna och på vissa gjorde jag det efter jag repat kankterna men innan jag skrynklade cirklarna...) 6. Lägg cirklarna i en hög ovan på varandra i storleksordning - största underst och minsta överst. 7. Det är dags att göra hål i mitten genom cirklarna. 8. Nu satte vi dit en brad i hålet som går genom alla 5 cirklarna.9. På denna valde jag att vecka de olika lagren ännu mer nu när de satt ihop. ... man kan även lägga litte glitterlim längs de olika lagrens kanter, och/ eller runt braden. Man behöver inte chalka (dottern körde det enkelt, men valde glittriga brads.) Detta är några av blommorna som blev gjorda medan småbrödrarna sov eftermiddag...
Om ni testar på dem, skriv gärna en kommentar och länka till ett inlägg om ni har blogg - kul att se om jag kan inspirera er till något...

11 kommentarer:

  1. Häftigt! Ska ta och testa =) Men idag har jag lärt mig att göra rosetter med ett handgjort verktyg;)

    SvaraRadera
  2. Jättefina blev dom allihop! Blev inspirerad så jag ska testa att göra såna ikväll! :) Kanske jag får användning av mina nya stickles jag köpte idag! Ha en fortsatt trevlig helg! / Millan

    SvaraRadera
  3. Jättetydlig och bra tutorial! Superfina blommor som jag definitivt skall göra, kanske att min dotter gör mig sällskap =)
    Kram Iffa

    SvaraRadera
  4. De blev jättefina! Det måste jag testa någon gång! kram

    SvaraRadera
  5. vilken rolig sak att göra med sina barn! supefina blev de!

    SvaraRadera
  6. Vilken bra idé!! Tack för att du delade med dig av den,blommorna blev ju jättefina! Måste prova på dom jag med :-)

    Jessica

    SvaraRadera
  7. Så läckra! Ska nog ta och göra sådana någon dag ...

    SvaraRadera
  8. Kanonfina blommor ni gjort du och dottern. Visst är det roligt när man hittar något som man kan pyssla tillsammans.

    SvaraRadera
  9. Hej! Hittade in här på din sida precis. =) Vilka fina blommor! Såna kan jag absolut tänka mig att prova jag med! =) Är alltid roligt att kunna göra lite egna dekorationer.

    /Madde

    SvaraRadera
  10. Dina ser mer resta ut än mina som jag gjort idag=/ Och mer kompakta -som ranunklar... Kanske det blir bättre... Kul att du vill vara med i min lilla lottodragning =)

    SvaraRadera