söndag 24 mars 2013

Trapp-stegs-kort

Min "kusin" fyllde 5:a i början av veckan. Jag fick förfrågan om jag inte kunde göra ett kort åt henne från vår sida av släkten. När jag skulle göra kortet var det varmare än vad det är nu och vårblommorna hade hittat fram och visade sig i rabatter och gräsmattor. (De stackarna ligger under ett snötäcke igen och en annan sucktar efter dem och våren...) Jag var i alla fall inspirerad av våren och färger och sol och blommor och att sommaren kommer snart och ... ja, ni förstår.
(och så plötsligt kommer vintern tillbaka! Jag som har lärt mig attt efter vinter kommer vår sedan SOMMAR - inte vinter igen!! Hoppas nu inte jag missat min egen 0-dag (fyller ju nolla i sommar) för att det plötsligt är jul igen - och jag som inte har börjat med julkorten än...  :) )
Ja - nu var jag ironisk! Är lite trött på vintern, även om den är vit och fin. Igen!

Hur som helst - tillbaka till kortet som jag gjort och tänk visa er.
Jag testade på en modell som jag funderat på ett tag och äntligen fick jag till det! Det är ett trapp-stegs-kort som blir som en typ av pop-up kort när man öppnar det.
Inspirerad av färger, blommor och vår bl.a blev kortet så här:
På det utstansade med textstämpeln, valde jag att låta diesen sitta kvar efter att jag kört den genom maskinen. Sedan färgade jag in den.
När jag var klar tog jag bort diesen och fick den vita ramen runt om.
Jag har fattat tycke för att sätta lite glitterlim på mina blommor, så blev det denna gång också!
Insidan av kortet.
Valde att ha gratulationshälsningen till vänster, så motivet och "hipp hurra" är det första man ser när man öppnar upp, för vanligtvis tittar man ju "till höger" när man öppnar upp ett kort.
Själva "trapp stegen"
Bokstäverna är utstansade först i rosa och sedan i grönt. En förskjutning när jag limmade dem gav både en skuggeffekt samt en 3D-effekt.
 Motivet.
Tog upp det rosa och gröna i motivet, men valde lite mjukare toner...
 Baksidan

Så där!
(ursäckta den lite urflippade starten på inlägget)
Nu går vi in i påskveckan - kan inte komma ihåg en påsk som varit så här vit och kall...
Nu hoppas vi på mycket sol i alla fall!
Ha en bra söndag där ute!

7 kommentarer:

  1. Men du så fräck den insidan var!! = gärna beskrivning på hur man gör om du har lust =)
    Jag har ju precis testat en annan variant av pop-upp kort när man öppnar och tycker det var riktigt kul att göra.
    Riktigt härliga färger du valt och ja, nu längtar jag till den vår som var på gång men som försvann =)
    Jaha, så du fyller oxå med en nolla som siffra nr två i år......undra just vad den första siffran framför blir =)
    Kram Iffa

    SvaraRadera
  2. Vilket fint kort i glada färger! Fin vikning också.

    SvaraRadera
  3. Jättefint! Jag gillar verkligen dina papper, med prickarna... Har själv svårt att hitta sånt som funkar till allt möjligt men du lyckas ju mt!

    SvaraRadera
  4. Hej, vad fina saker du gör och vilka glada färger och varierade kortvikningar.

    SvaraRadera
  5. Hej. Vilka fina kort du gör ! Jag tror jag skall stjäla en ide´ av dig... Vilken? nä det talar jag inte om ;)

    SvaraRadera
  6. så fint allt på kortet var. gillar verkligen prickarna. Kan man inte få en liten beskrivning på vikningen, snälla snälla söta.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Supersnyggt!
    Skogstokiga pysselkramar
    från mig

    SvaraRadera